فروشگاههای اینترنتی و خرید آنلاین از طریق اینترنت، بخش بزرگی از تجارت جهانی را تشکیل داده اند و در حال بیشتر کردن سهم خود در گردش مالی جهانی هستند. به صورت عمده، محصولات مختلفی اعم از فیزیکی یا محصولات دیجیتال در این نوع فروشگاهها به فروش می رسند. آنلاین بودن فروش محصولات مزیتهایی دارد که سبب شده نسخههای قدیمی فروش جای خود را به این سایت ها دهند. کالاهای فیزیکی فروش کالاهای فیزیکی، چه توسط خالق یا تولیدکنندهی آن و چه توسط شخص دیگر، فرایندی زمانبر است. مشکلاتی نظیر حمل و نقل، مشتریان بینالمللی، مالیات، قوانین واردات میتوانند موجب تاخیر در انجام این فرآیند شوند. محصول دیجیتال در مقایسه با محصول فیزیکی، این نوع از محصولات دارای برتریهایی است. محصول دیجیتالی به راحتی توزیع میشود.
ممکن است شما استعداد، دانش و مهارتهایی را در اختیار داشته باشید که اشتراک گذاری آنها برای بسیاری از افراد باارزش است. بنابراین قادر هستید به راحتی محتوایی در قالب های گوناگون تولید و به عنوان یک محصول دیجیتال در اینترنت ارائه کنید. ابزارها و بسترهای مختلفی که در فضای مجازی نسبت به دنیای واقعی وجود دارد، قالب های مرسوم فروشنده و خریدار در دنیای واقعی را دگرگون کرده است. یک محصول دیجیتال که از یک محتوای متنی، صوتی یا تصویری تشکیل شده است لزوما محصول محسوب نمی شود. ولی میتوانید به صورت غیر مستقیم برای خالق آن کسب درآمد کند. نگارش محتوای متنی، ویدئوها و بسیاری از اطلاعات دیگر به عنوان یک محصول دیجیتال محسوب میشود و برای شما کسب درآمد خواهند کرد. بسیاری از محصولات دیجیتال که امکان فروش آنلاین آنها در قالب فروشگاه فایل وجود دارد در ادامه بررسیشده است.
کتابهای الکترونیکی یکی از محبوبترین محصول دیجیتال برای سازندگان و مشتریان به شمار میرود. تولید این نوع از کتابها ساده است. زیرا نیاز به چیزی بیشتر از متن نوشتاری و چند تصویر مرتبط نخواهید داشت. این نوع از محصولات بهتر است توسط بازارهای بزرگ یا فروشگاههای آنلاین توزیع شوند. کتابهای الکترونیکی به راحتی در دسترس مصرفکنندگان قرار میگیرند و در دستگاههای الکترونیکی نظیر تبلت، رایانه یا حتی در تلفن همراه قابلاستفاده هستند. مزیت ایجاد کتابهای الکترونیکی این است که میتوانید هر چیزی را که میدانید یا به آن علاقه دارید، در قالب متن به اشتراک بگذارید. این امکان برای شما وجود دارد که موضوعات موردنظر خود را در قالب کتاب یا جزوه الکترونیکی با دیگران به اشتراک بگذارید یا در یک فروشگاه فایل بفروشید.
البته که خدمات در دسته بندی محصولات قرار نمیگیرند. ولی در دنیای مجازی تعاریف با دنیای حقیقی کمی تفاوت دارد و مرزبندیهای سنتی به کلی شکسته شدهاند. به صورت خلاصه میتوانید همهی محصولاتی که در بالا برشمردیم را درنظر بگیرید و تولید و خلق آنها را به سفارش مشتری به صورت یک خدمت انلاین تعریف کرده و در وب سایت خودتان یا بسترهای آنلاین دیگر شروع به کسب درآمد کنید. همان طور که گفتیم فاصلهی بین محصولات و خدمات در دنیای مجازی در هم تنیده شده است. برای مشتری شما زیاد مهم نیست که یک لوگو یا وکتور از پیش طراحی شده را خریداری کند یا بخواهد هزینه ای را بپردازید تا شما برای او یک لوگو طراحی کنید.در هر صورت شما در حال فروش زمان و مهارت خودتان هستید. در نهایت نتیجه هر دو نوع تعامل با مشتری یکی خواهد بود: کسب درآمد برای شما.